Ben jij ook een Foodlover, net als ik?

  • Ben jij ook een Foodlover, net als ik?

    Hou je ook van lekker eten wat met aandacht gemaakt is en er mooi en verzorgd uit ziet? Vind je het ook heerlijk om de hele avond te tafelen, maar vind je het dan ook zo lastig om te stoppen als je eigenlijk genoeg hebt?

    De verleidelijkheid om door te eten is vaak nog groter als er voor je neus allemaal kleine hapjes op de tafel uitgestald staan.
    De sfeer is goed, de zon schijnt en je kunt uren buiten kletsen met al je lieve vrienden om je heen. Wie wil er dan denken aan lijnen, diëten, afvallen en constant opletten of je dat ene stukje kaas nou wel of niet zal eten?
    Zou het niet heerlijk zijn als dat ook niet meer hoeft? Er zijn dan twee dingen waar we aan kunnen gaan werken.

    Nummer 1: Wees blij met jezelf.

    Wees blij hoe je er uit ziet, ook al is je vriendin misschien wat slanker. Ben jij er minder mooi en leuk door?
    Als tweede kan je er natuurlijk voor zorgen dat je op stabiel gewicht blijft. De vraag is hoe dan?
    Nummer 1: Wees blij met jezelf. Wees blij hoe je er uit ziet en straal dit uit. Misschien is je vriendin iets slanker dan jij of was je 5 jaar geleden 2 kilo lichter, maar ben jij er minder mooi of leuk door geworden? Is het mogelijk om iets minder kritisch naar jezelf te kijken? Mij helpt het altijd om te bedenken dat ik er niet meer uit hoef te zien als een 20 jarige met een platte buik en strakke buikspieren.

    Nummer 2: Zorg er voor dat je een stabiel gewicht in gedachten houd of een favorieten broek.

    Een favorieten broek is nog beter zelfs, want gewicht zegt ook niet altijd alles. Zorg ervoor dat je deze broek blijft passen. Gaat deze te strak zitten, dan moet je weer wat meer opletten. Maar even terug naar je streefgewicht. Hoe zorg je er dan voor dat je die behoud, terwijl je wel alles kan eten?
    Ja hoe dan? Hoe kun je je beheersen met al dat lekkers om je heen? Je wil niet constant opletten, maar ook niet na iedere zomer weer een paar kilo’s aankomen? Voor jou is er een tussenweg, namelijk Mindful Eten.
    Als je mindful gaat eten, ben je bewuster met eten bezig:
    • Je stop niet alles in je mond, maar je maakt bewuste keuzes
    • Het proeven wordt veel belangrijke
    • Je kauwt veel langer dan je waarschijnlijk gewend bent en
    • je eet langzamer.
    In dit artikel zal ik al de stappen, stap voor stap behandelen, zodat jij veel relaxter met eten om kunt gaan en meer controle gaat krijgen.

    mindful eten-bewust eten
    1. Je stop niet alles in je mond, maar je maakt bewuste keuzes

    Misschien lijk jij een beetje op mij en vind je eigenlijk alles wel lekker. Best handig, maar af en toe ook best lastig. Als je alles lekker vindt, zeg je ook veel vaker “ja” tegen eten. Toch zijn er dingen die ik best lekker vindt, maar niet super lekker. Wat geef jij een 10?
    Als je naar een etentje gaat kun je dus al van te voren nadenken over wat je wel en niet gaat eten? Bedenk van te voren het volgende:
    • Wat vind ik echt lekker en zou ik een 10 geven?
    • Wat vind ik minder lekker en eet is dus niet?
    • Wat ga ik drinken en wat niet?
    • Of hoeveel ga je drinken?
    Vind je bladerdeeg hapjes wel lekker, maar weet je eigenlijk dat ze in de meeste gevallen tegenvallen? Sla deze dan over. Vind je kaas lekkerder dan een plakje worst? Eet dan alleen een stukje kaas en niet de worst.
    Denk dus van te voren na wat je echt lekker vind, maar ook op het moment zelf. Scan de tafel wat je echt lekker vind of als er hapjes voorbij komen, sla de eerste keer over. Als je namelijk gelijkt pakt, heb je geen moment gehad om na te denken of je het wel echt lekker vindt.
    In het begin is dit echt moeilijk, want tenslotte vind je het allemaal wel een beetje lekker. Toch werkt het heel goed om op deze manier naar eten te gaan kijken. Je eet op deze manier al veel minder en je geniet veel meer.

    2. Weet wat je eet en proef heel bewust

    Als je bewuster gaat eten, dan is het ook belangrijk om goed te leren proeven. Bij iedere hap die naar je mond gaat kauw je goed en probeer je goed op te letten wat je allemaal proeft. Is het zout, zoet, bitter, zuur en wat is het mondgevoel?
    Door dit echt even bewust te doen, eet je gelijk al een stuk langzamer, want je bent op dit moment echt even alleen met eten bezig. Op deze manier kun je ook veel beter beoordelen of je dit hapje nog een keer neemt, of het een 10 waard is of dat je het hier bij laat.

    3. Kauw iedere hap minimaal 20 keer

    Dit punt sluit goed aan bij het proeven. Als je namelijk beter kauwt, dan proef je ook beter. Daarnaast maak je speeksel aan, worden je smaakpupillen geprikkeld en geven je hersenen je een seintje dat er eten aankomt. Als je minimaal 20 keer kauwt op een hap, dan krijg je ook eerder een seintje van je lichaam dat je genoeg gegeten hebt.
    Bedenk na iedere hapje of gang of je nog trek hebt of dat je eigenlijk wel genoeg gegeten hebt. Ik weet het dat het best lastig is om te stoppen als er nog heel veel lekkers te eten is, maar oefening baart kunst.

    4. Probeer langzamer te eten

    Langzaam eten is beter voor je spijsvertering. Je krijgt namelijk veel sneller een verzadigd gevoel en hierdoor eet je dus minder. Probeer maar eens om over een maaltijd 20 minuten te doen? Niet snel even tussen door, maar ga er echt voor zitten, kauw iedere hap goed, proef goed en stop als je genoeg hebt en niet als je bord leeg is. Grote kans dat je langer verzadigd bent en minder behoefte hebt om tussendoor te snoepen.
    Als je al de bovenstaande tips volgt, eet je met aandacht en zul je ervaren dat dit een fijner gevoel geeft. Je proeft beter, geniet meer en je blijft makkelijker op gewicht.
    Wil je de knop om zetten en je eetgedrag onder de loep nemen. Kijk dan eens op naar mij programma:
    https://delachendebuik.nl/complete-programma-mindful-eten/

Leave a reply

Deze website maakt gebruik van cookies. Hieronder kun je aangeven of je toestemming geeft om mijn marketing cookies in je browser op te slaan. Ik kan zo mijn website en aanbod nog beter maken. Klik op Tuurlijk, Lonneke als je hier mee akkoord gaat. Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn privacyverklaring.