DE manier om ook tijdens het weekend mindful te eten

  • DE manier om ook tijdens het weekend mindful te eten

    DE manier om ook tijdens het weekend mindful te eten

    Yes het is weekend en dit betekend vaak dat je meer tijd hebt om lekker te koken, uit eten te gaan of met vrienden te borrelen.  Maar… dit hoeft niet te betekenen dat alle remmen los moeten. Leren om tijdens het weekend mindful te eten, kunnen heel veel positieve resultaten opleveren.
    Ook ik ken het gevoel van te veel eten als het weekend is of als je op een feestje bent.  Je wilt het liefst alles eten wat je tegenkomt want je lust eigenlijk alles. Ja, ik vind eten gewoon lekker, maar wordt ik gelukkig als ik alles eet? Nee, meestal niet! Na zo’n avond heb ik een naar gevoel, omdat ik weer te veel gegeten heb. 
    De vraag is: Wanneer maakte ik keer op keer dezelfde fout? Bij mij gebeurde dit meestal als ik niet van te voren afspraken had gemaakt met mijzelf. Waarom zou je tenslotte alles eten wat er voor handen is? Hieronder leg ik dit verder uit en geef ik nog een aantal tips. Deze tips kunnen er voor zorgen dat jij ook tijdens het weekend mindful eet.

     Tip 1: Maak vooraf keuzes als je een verjaardag of andere gelegenheid hebt.

    verjaardagstaartSpreek van te voren met jezelf af wat je gaat eten en drinken. Kies bijvoorbeeld alleen voor een klein stukje taart, maar niet voor de hartige hapjes.
    Beter nog:  Eet alleen dingen die je echt lekker vindt. Eet bijvoorbeeld alleen een stukje taart als deze zelf gemaakt is of drink alleen een glas wijn, maar niet ook de bitterballen, stukjes kaas, gefrituurde hapjes etc.
    Door met jezelf van te voren een afspraak te maken, heb je al heel bewust keuzes gemaakt. Je geniet hierdoor veel meer van de dingen die je wel eet, want je kiest echt voor dat gene wat je echt lekker vindt.
    Bij een lopend buffet kun je het beste een klein bordje nemen. Begin je maaltijd eerst met een lekkere salade. Zo zit je sneller vol. Loop liever 5 keer heen en weer met heel weinig, dan 1 keer met een heel groot bord, waarvan je eigenlijk de helft niet op kan. Vaak eet je het dan toch op, omdat je het zonde vindt om het weg te gooien of omdat je het niet durft te laten staan. Voordat je weer een keer gaat opscherpen bedenk je, of je echt nog honger hebt of dat je eigenlijk wel vol zit.

    Tip 2: Heb je een dag te veel gegeten? Plan dan een balansdag

    Er zijn van die dagen dat je echt te veel gegeten hebt, te weinig bewogen en aan het eind van de dag geen boe of bah meer kan zeggen. Kan gebeuren, maar pak de dag erna gewoon de draad weer op. Iedere dag kun je opnieuw beginnen.
    • Start de dag met een glas lauw water met appelazijn of citroensap.
    • Maak een wandeling van een half uur.
    • Stel je ontbijt uit, totdat je echt honger hebt.
    • Probeer maximaal 3 lichte maaltijden te eten, veel groente en geen tussendoortjes.
    • Drink daarbij veel water en/of kruidenthee.
    Op deze manier het je het heel mooi gecompenseerd.
    Ps. Wist je dat je ongeveer 7000 calorieën meer moet eten om een kilo aan te komen? Dus 2000 plus 7000 is 9000 calorieën voor 1 kilo. Gerustgesteld? Als je de dag erna maar weinig calorieën binnen krijgt, hebt je een prima balans ontwikkeld.

    Tip 3: Beweeg genoeg

    Zorg dat je genoeg beweegt per dag en beweeg meer als je weet dat meer gaat eten dan normaal. Probeer iedere dag 10.000 stappen te zetten en tijdens een weekend met veel feestjes 20.000 of ga lekker lang dansen.
    Maak een heerlijke wandeling in de natuur, haal een frisse neus en geniet van het moment. Wandelen in de buitenlucht heeft veel voordelen:wandelen
    • Je ademt extra zuurstof naar binnen.
    • Je stofwisseling wordt op gang gezet.
    • Je maakt je hoofd leeg en er komen weer nieuwe ideeën naar boven.
    • Je kunt rustig de week door nemen.
    • Of juist ongestoord een gesprek voeren.


    Tip 4: Drink genoeg water

    • Sta op met een glas lauw water met citroensap of appelazijn. Je lichaam heeft in de nacht veel vocht verloren en hiermee zet je je spijsvertering op gang.
    • Drink voordat je wat gaat eten, eerst een groot glas water. Je zit hierdoor sneller vol.
    • Drink na ieder wijntje of biertje een glas water. Hierdoor drink je vaak minder alcohol en zit je sneller vol.

    Tip 5: Geniet van iedere hap en eet deze bewust op.

    Het allerbelangrijkste is dat je geniet van het eten wat je in je mond stopt. Probeer daarnaast bij iedere hap bewust te proeven. Wat proef je, wat zou er allemaal in zitten, wat voor mondgevoel geeft het? Zo beleef je het eten veel meer en heb je misschien aan een klein stukje chocolade wel genoeg.
    Stop je het in je mond, zonder dat je er mee bezig bent, dan is het op voor je het weet en de kans is groter dat je een tweede stukje pakt.
    Wil je nog meer tips over mindful eten? vraag dan hier mijn e-book aan:
    Mindful Afvallen Zonder Dieet: https://delachendebuik.nl/mindful-afvallen-zonder-dieet-ebook/

Leave a reply

Deze website maakt gebruik van cookies. Hieronder kun je aangeven of je toestemming geeft om mijn marketing cookies in je browser op te slaan. Ik kan zo mijn website en aanbod nog beter maken. Klik op Tuurlijk, Lonneke als je hier mee akkoord gaat. Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn privacyverklaring.