Hoe zou jjj je voelen als je beter om kunt gaan met stress?

  • Hoe zou jjj je voelen als je beter om kunt gaan met stress?

    Herken je dat gevoel dat je enorm gestrest kunt zijn voor een bepaalde situatie en misschien ook wel erna? Om de stress een beetje dragelijk te maken proberen we afleiding te zoeken. De één gaat nagelbijten en de ander heel veel eten en/of snoepen of krijgt juist geen hap meer door zijn keel.
    Om deze situatie meer onder controle te krijgen is het fijn om van te voren na te denken wat jij doet in een stress situatie en hoe je dit zou kunnen ombuigen naar een betere optie. Op het moment dat je gestrest bent kan een ongezonde snack helpen, maar hoe vaak gebeurd het dat je er achteraf weer spijt van hebt? Ergens spijt van hebben kan weer leiden tot nog meer stress. Vaak gaan we dan nog meer snoepen om dat weer weg te eten.
    Om beter met deze situaties om te kunnen gaan is het zinvol om van te voren na te denken wat je in bepaalde situaties doet. Als je dit weet is de kans groter dat je het om kunt buigen naar betere keuzes. Om dit voor jou zo makkelijk mogelijk te maken heb ik een programma gemaakt:
    https://delachendebuik.nl/complete-programma-mindful-eten/
    Met dit programma heb ik al veel mensen geholpen om hun moeilijke situaties onder de loep te nemen en om te buigen naar betere keuzes.
    In het programma staan een aantal opdrachten waar je gelijk me aan de slag kunt gaan. O.a. hoe je slecht eetgewoontes om kunt buigen naar betere keuzes.
    Dit schreef Eveline Luchtmeijer over het programma:
    “ Door het volgen van vele diëten, wilde ik het op een andere manier gaan aanpakken. Ik kwam in contact met Lonneke en zij leerde mij hoe ik dit aan kon pakken. Ik ben aan de slag gegaan met haar werkboek en ik ontdekte mooie confrontatie van de dingen die je eigenlijk vaak ook wel weet, maar een soort vannegeert.Door je slechte eetgewoontes op papier te zetten, krijg je een heel duidelijk beeld en kun je het bijna niet meer negeren.Ik heb nu een goed beeld gekregen waar het fout gaat en waar ik verbetering moet gaan aanbrengen om mijn eetgewoontes gezonder te maken. Lonneke heeft me waardevolle informatie en tips gegeven die ik direct kon toepassen, zodat ik het wiel niet zelf hoefde uit te vinden.”
    Uiteraard kun je het ook zelf opschrijven, schema’s maken wat je in bepaalde situaties doet en hoe je het om kunt buigen naar betere keuzes. Hieronder beschrijf ik hoe je dit het beste zelf kunt doen:
    Een handig hulpmiddel om er achter te komen wat voor jou stress situaties zijn is het bijhouden van een stressdagboek.
    Ga aankomende weken eens na waarvan jij stress ervaart en wat je dan doet?
    • Observeer de situatie,
    • Schrijf op hoe je je voelt (boos, verdrietig, geïrriteerd, bezorgd, teleurgesteld),
    • Schrijf op wat je hebt gedaan om de stress te verminderen?
    Je hoeft er nog niks mee te doen. Observeer het en wees bewust wat je doet. Ik zal een voorbeeld geven:
    “ Na een lange dag werken ben ik moe en wil ik zo snel mogelijk naar huis. Als ik dan na de eerste bocht al in een file beland raak ik enorm gestrest. Onbewust eet ik een zak drop leeg als afleiding. Bij het zien van de lege zak drop voel ik mij nog slechter, want ik wilde eigenlijk afvallen. Ik kom chagrijnig thuis en heb nergens meer in. Ik voel me rot dat ik me niet heb kunnen beheersen en zin in te koken heb ik allang niet meer. Bij thuisbezorgd bestel ik een vette hap.”
    Het gaat er op dit moment niet over wat goed of slecht is. Het gaat erover dat je observeert wat je doet. Na een paar weken heb je een goed overzicht wat je nu doet en dan is het natuurlijk de kunst om het om te buigen naar betere optie. Het makkelijkste is het om een schema te maken:
    • Lastige situatie
    • Wat doe ik nu
    • Wat wil ik gaan doen.
    Ik wens je heel veel succes met het toepassen.
    Ps. Als je meer gemak wilt, minder tijd er aan kwijt wilt zijn en gelijk aan de slag wilt gaan, dan is mijn programma zeker de moeite waard: https://delachendebuik.nl/complete-programma-mindful-eten/

Leave a reply

Deze website maakt gebruik van cookies. Hieronder kun je aangeven of je toestemming geeft om mijn marketing cookies in je browser op te slaan. Ik kan zo mijn website en aanbod nog beter maken. Klik op Tuurlijk, Lonneke als je hier mee akkoord gaat. Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn privacyverklaring.