Slechte eetwoontes op vakantie?

  • Slechte eetwoontes op vakantie?

    Slechte eetwoontes op vakantie?

    Herken je dat, dat je slechte eetgewoontes hebt, omdat het vakantie is? Ik nam vroeger altijd een pot drop mee op vakantie en die was eigenlijk de heenreis al op. Tegenwoordig kan ik heel makkelijk 1 dropje eten, omdat ik deze mindful opeet. Ik geniet er zelfs veel meer van! Het heeft bij mij wel even geduurd, voordat het knopje om was, maar het kan wel. Gewoontes veranderen kost tijd, maar het is niet onmogelijk.
    Als jij dit ook wilt leren, is het belangrijk dat je een beeld krijgt van jouw slechte eetgewoontes. Als je deze gaat veranderen zult je merken dat je minder gaat eten, maar wel meer gaat genieten. De ene week gaat het goed en misschien de week erna weer iets minder. Belangrijk hierbij is: 
    Wees niet te streng voor jezelf. Als je kinderen iets aanleert, zeg je toch ook niet na drie keer proberen: “Laat dat fietsen maar, je leert het toch nooit.” 
    Hieronder geef ik je een aantal tips hoe je jouw slechte eetgewoontes om kunt buigen naar betere keuzes: 

    Tip 1: Geniet dan van iedere hap en voel je niet schuldig

    Heb jij al ervaren dat de eerste hap het meest intens is? Probeer het maar eens uit. Wat gebeurt er in je mond als je echt bewust eet? Als je hier bewust van geniet, kun je misschien het tweede stukje laten liggen. Neem je er twee of meer dan blijf je er waarschijnlijk van door eten.
    Dit zelfde geldt bij het nemen van een gebakje. Als je ergens een lekker bakje koffie gaat drinken, is een stukje taart op zijn tijd heerlijk. Maar hoe vaak gebeurt het dat je eigenlijk wel genoeg hebt, maar het toch opeet, omdat het er staat? Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet een eigen stukje taart te nemen, maar een stukje taart te delen. Zo heb je toch het heerlijke mondgevoel, maar eet je een stuk minder.

    Als je dit in je achterhoofd houd, ga je:

    • Automatisch rustiger eten
    • Eet je veel bewuster
    • Eet je minder
    • Geniet je meer

    Conclusie

    Belangrijk is dat je gaat opletten hoeveel je eet en welke keuzes je maakt. 

    Tip 2: Eet langzaam en kauw goed

    Probeer echt de tijd te nemen om te eten en niet snel een boterham achter je computer te eten of met je bord op schoot voor de televisie. Ga gezellig aan tafel zitten, maak het gezellig , probeer na iedere hap je bestek neer te leggen en minimaal 27 keer te kauwen. Als je goed kauwt ga je automatisch ook minder eten. Het duurt namelijk een tijdje, voordat je een seintje krijgt dat je vol zit. Door goed te kauwen zal je eerder dit seintje herkennen. Zit je vol, maar is je bord nog niet leeg? Bewaar het voor de lunch voor de dag erna.

    Tip 3: Begin met een soepje of salade

    Probeer voor je hoofdmaaltijd te starten met een soepje of een groene salade:
    • Met een salade komt de spijsvertering opgang, het vult en je hebt gelijk de nodige vitamines binnen.
    • Mensen die beginnen met een soep, eten in het algemeen minder tijdens het de hoofdmaaltijd. Een soepje bevat vaak al veel groente, waardoor je sneller een voldaan gevoel hebt bij de hoofdmaaltijd.

    Tip 4: Vul je lichaam met eiwit en groente

    Het beste is om zo puur mogelijk te eten en de bewerkte koolhydraten te laten staan.
    Denk hierbij aan witte pasta, witte rijst, brood,..
    Een gezonde maaltijd bestaat uit:
    • Veel groente (het halve bord)
    • Eiwitten uit o.a. bonen, vis, vlees, noten en eieren.
    • Goede vetten uit o.a. vlees, vis, avocado en noten.

    Tip 5: Leer te compenseren

    Je lichaam moet aan het werk gezet worden en heeft hiervoor afwisseling nodig. Als je iedere dag dezelfde hoeveelheid calorieën binnen krijgt, is je lichaam niet meer aan het werk. Af en toe mag je dus best iets eten wat iets minder gezond is. Leer dan wel te compenseren. Als je het ene eet, moet je misschien het andere laten staan. Hieronder geef ik een aantal tips:
    • Wil je een wijntje drinken, neem dan niet dat stukje kaas.
    • Het beste kun je rode wijn drinken. Het bevat antioxidanten, waardoor het de vetopslag minimaliseert.
    • Probeer niet meer dan 2 glazen te drinken en drink iedere keer een glas water tussendoor. Wil je toch een keer meer drinken, probeer er dan geen koolhydraten bij te eten. Je krijgt hier alleen maar extra honger van.
    • Je kunt best één à twee dagen per week een maaltijd eten waar je echt zin in hebt, die niet aan de bovenste regels voldoen. Hierdoor gaat je lichaam weer extra hard werken.
    • Las daarnaast een keer een balans dag in. Eet die dag volgens de richtlijnen van tip 4 en neem geen tussendoortjes.

    genieten vakantieTip 6: Vind je het echt lekker of een beetje?

    Denk bij alles na of het je waard vind om het te eten. Vind je het echt lekker of een beetje? Bij een beetje zou je er ook voor kunnen kiezen om het te laten staan. Door jezelf aan te leren om alleen te eten wat je echt lekker vind, kun je al heel veel dingen overslaan.
    Uiteraard kan ik nog veel meer tips geven, maar ik hoop dat je hier al iets aan hebt. Belangrijk is nog steeds om te blijven genieten van je eten.
    Wil je nog meer gezonde tips over mindful eten? Vraag dan hier mijn E-Book aan:
    Mindful Afvallen Zonder Dieet:
    https://delachendebuik.nl/mindful-afvallen-zonder-dieet-ebook/

0 comment

Leave a reply