Kauw je slank en gezond

  • Kauw je slank en gezond

    Wees lief voor je darmen, maar vooral op vakantie

    Ik hoor vaak van mijn cliënten dat ze juist op vakantie darmenklachten krijgen. Ze eten anders, bewegen vaak minder of hebben moeite om op een vreemde wc hun behoeftes te doen. Dit kan leiden tot verstoppingen. Daarnaast kan juist vies water, eten op straat met slechte hygiëne weer leiden tot diarree. Heel vervelend allemaal, vandaar toch een artikeltje hierover.
    Eerder dit jaar had ik een super interessante cursusdag: “Eerste hulp bij darmproblemen”. Uiteraard heb ik tijdens mijn opleiding ook al veel over geleerd, maar het blijft zo interessant. Het was weer een mooie opfrissing. Een stukje hiervan wil ik graag met jullie delen.

    Tweede brein

    Wist jij bijvoorbeeld dat onze darmen onze tweede brein werden genoemd? Je zou bijna kunnen zeggen dat ze ook na kunnen denken en je kunt ze zeker niet voor de gek houden. Ze hebben alles door. Kauw jij bijvoorbeeld niet goed, dan gaat de vertering een stuk minder goed. Je voedingstoffen worden dan niet optimaal opgenomen. Er kunnen veel klachten ontstaan, waarbij we in eerste instantie niet gelijk aan onze ontlasting denken. Denk hierbij aan eczeem, acne, luchtwegen etc.
    Sterker nog, als je naar de huisarts gaat, wordt er in de meeste gevallen niet eens gevraagd naar je eetpatroon. Laat staan dat er gevraagd wordt hoe je ontlasting eruit ziet. Je hoeft dus niet perse darmklachten te hebben bij een ongezonde darmflora.
    Heb jij wel darmklachten, dan hang je dit vaak niet aan de grote klok. Er heerst vaak een taboe om over poep te praten. Ja, want wie wil nou weten hoe jouw poep eruit ziet? Om een goede vertering op gang te brengen is het heel belangrijk om goed te kauwen. In mijn artikel vertel ik waarom het zo belangrijk is om goed te kauwen?

    Kauw je slank en gezond

    goed kauwenVoorvertering

    Waar denk jij dat de vertering begint? In de mond of pas in de maag? De vertering begint eigenlijk al eerder. Je spijsvertering komt namelijk opgang als je er aan denkt, als je eten ruikt en als je het gaat bereiden. Het is dus ook belangrijk om pas te gaan eten als je echt honger hebt. Niet omdat het 12.00 uur is. Ik begrijp dat dit niet altijd haalbaar is, maar wel interessant om op te letten.
    Nu we weten dat de vertering al begint voordat je iets geproefd hebt, kun je misschien ook begrijpen dat het zelf klaar maken van je maaltijd een onderdeel is van de voorvertering. Een heel belangrijk onderdeel dus. Als je nog geen honger hebt of je bent gestrest een boterham achter de computer aan het eten, zal je spijsvertering niet optimaal zijn.

    Kauwen

    Als het eten dan in de mond komt is het belangrijk om het heel goed te kauwen. In de mond is de enige plek waar het fijn gemalen kan worden. Het beste is om minimaal 27 keer te kauwen op een hap. Lijkt veel, maar in de praktijk valt het mee. Probeer het maar eens uit.
    Naast het fijn malen ontstaat er speeksel in je mond, die er voor zorgt dat er enzymen vrijkomen. Deze enzymen hebben tijd nodig om goed hun werk te kunnen doen. Door te proeven en te kauwen geef je je maag een seintje dat er eten aankomt. De maag vindt dit heel fijn om te weten, want die begint dan alvast met het produceren van maagzuur. Onder de tong zijn sensoren die checken of er een eiwit,- vet -of koolhydratenvertering ingezet moet worden. Dit wordt weer doorgeseind naar de darmen, zodat deze zich hierop kan voorbereiden.
    Als je goed gekauwd hebt, kunnen darmflorabacteriën en de spijsverteringsenzymen de voedingsstoffen uit het eten halen. Kauw je niet goed en komt het met grote brokken in je darmen terecht dan kunnen ze alleen de buitenste laag gebruiken. Best zonde als je net een dure biologische biefstuk hebt gekocht.
    Als je rustig kauwt ga je automatisch ook minder eten. Het duurt namelijk een tijdje, voordat je een seintje krijgt dat je vol zit. Door rustig te kauwen zal je eerder dit seintje herkennen. Zit je vol, maar is je bord nog niet leeg? Bewaar het voor de lunch voor morgen.

    Wees extra lief voor je darmen op vakantie

    Op vakantie is het dus extra belangrijk om goed te kauwen, omdat jouw darmen  misschien wel standaard van streek zijn als jij in een ander land bent. Jij kan namelijk een seintje geven aan je darmen dat die wc wel erg vies is en dat je echt niet je behoeftes gaat doen.  Ok, denken je darmen:  “ik wacht wel het moment af dat je wel een mooi plekje vindt”. Maar hoe zouden jouw darmen het vinden als jouw eten een week moet blijven zitten? En als het dan ook nog eten is wat niet goed gekauwd is en in grote brokken in je darmen blijft hangen?
    Dus…wees extra lief voor je darmen op vakantie. Kauw je eten goed, eet wanneer je honger hebt en stop wanneer je genoeg hebt. Probeer daarnaast echt de rust te vinden om het liefst iedere dag of om de dag naar de wc te gaan.  

0 comment

Leave a reply